اخبار

بهداشت و سلامت دندان

تجهیزات دندانپزشکی طیف وسیعی از رشته مهندسی پزشکی را دربر میگیرد. ما تصمیم داریم تا با یاری خداوند متعال شما را با تجهیزات دندانپزشکی آشنا کنیم. تجهیزات دندانپزشکی از نظر نوع کاربرد تنوع بسیار زیادی دارند. این تجهیزات را می توان به گروه های تخصصی تر نیز تقسیم کرد. تجهیزات استریل، عمومی، جراحی، اندو، تصویربرداری، ابزارها، ساکشن، کمپرسور و یونیت صندلی و … همه در لیست تجهیزات دندانپزشکی قرار می گیرند. این زیر مجموعه ها خود شامل دستگاه و ابزار آلات متنوعی هستند. برای مثال ابزارآلات دندانپزشکی را می توان در دسته های ابزار معاینه، ابزار دستی، ابزار چرخشی و … قرار داد. در این مقاله لیست کاملی از ابزار و وسایل دندانپزشکی که امروزه در دسترس است، ارائه می شود.

دهان شویه از چه موادی تشکیل شده است؟

دهانشویه چیست سؤالی است که راه‌های سلامت هرچه بیشتر دندان را برای شما روشن می‌کند. دندان‌درد، درد وحشتناکی است که بسیاری از انسان‌ها را رنج می‌دهد. این درد در اثر عوامل مختلفی همانند پوسیدگی و یا عفونت دندان به وجود می‌آید. در برخی از مواقع نیز این عوامل سبب بروز بوی بد دهان می‌شوند. برای خلاص شدن از درد و بوی بد دهان، باید مشکل اصلی را پیدا کرد و سپس آن را درمان نمود. اما درمان دندان هزینه‌های بسیاری را در پی دارد. ازاین‌رو، سال‌هاست که مردم سعی می‌کنند دندان‌های خود را با شست‌وشوی مدام سالم نگه دارند، تا علاوه بر جلوگیری از درد و بوی بد دهان، پول خود را در راه بهتری خرج کنند. هنگامی که به یک داروخانه یا فروشگاه می‌روید، محصولات بسیاری را می‌بینید که مختص سلامت دهان و دندان هستند. این محصولات انواع متفاوتی همچون مسواک، خمیردندان، نخ دندان و غیره را در بر می‌گیرند. اما در این مقاله ما قصد داریم دهان‌شویه را مورد بررسی قرار دهیم. دهان‌شویه یکی از محصولاتی است که هم به‌صورت روزانه مصرف می‌شود و هم برای اهداف درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از مزایای این مایع بهداشتی به‌خوبی آگاه هستند و بسیاری تنها نام آن را شنیده‌اند. با ما همراه باشید تا هرآنچه را که دررابطه‌ با مواد دهانشویه باید بدانید، به شما بگوییم.

شاید این مطلب جذاب باشد
سیر تا پیاز رادیوگرافی دندان

دهان شویه چیست؟

دهانشویه محصولی مایع می باشد که حاوی ماده ضد عفونی کننده است و از آن برای شستشو و از بین بردن بقایای غذای در دندان ها و لثه ها استفاده می شود. دهان شویه ها حاوی مواد مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها خواص مختص به خود را دارد.

این محصول باعث جلوگیری از ایجاد پلاک بر روی دندان ها شده و از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری می نماید.

انواع دهانشویه کدامند؟

دهانشویه ها بر حسب مواد تشکیل دهنده آن ها، نوع کاربرد و مصرف، به چند گروه تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

۱- دهان شویه بهداشتی

این نوع دهانشویه ها با از بین بردن باکتری های دهان، باعث سفید شدن دندان و از بین بردن بوی بد دهان می‌شوند. برخی از این دهان شویه ها حاوی مواد خوشبو کننده هستند که تاثیرگذاری آن موقت است. همچنین در ترکیبات برخی از آن ها، الکل نیز وجود دارد که از آن برای ضدعفونی کردن محیط دهان استفاده می شود.

۲- دهان شویه درمانی

این نوع دهانشویه ها خاصیت درمانی داشته و به منظور پیشگیری و یا درمان بیماری های دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرند. دهان شویه های درمانی برای کاهش التهاب لثه ها، جلوگیری از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها و همچنین در دندانپزشکی استفاده می شوند.

البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دهان شویه چیست؟ را مطالعه کنید.

ترمیم دندان چیست و چه زمانی لازم است؟

معمولا برای اکثر افراد اتفاق افتاده است که درصدد ترمیم دندان های خود برایند و نه آنکه بلافاصله پس از هر درد دندانی انرا بکشند. دندان ها برای حفظ زیبایی صورت و اعتماد به نفس برای حضور در جامعه و همچنین برای سلامتی و هضم غذا بسیار مفید و جزعی از سیستم گوارش بدن هستند. پس پیش از آنکه در صدد کشیدن دندان های خراب و خود برآیید بد نیست نگاهی هرچند سطحی به انواع ترمیم دندان بیاندازیم تا قبل از کشیدن دندان ها، کمی تمرکز را بر ترمیم انها بگذاریم. زمانی که دندان شما پوسیده می شود، دندانپزشک برای درمان آن بخش های پوسیده و عفونی شده را تخلیه می کند و سپس دندان پوسیده شده را با مواد مخصوص پر می کند.

شاید این مطلب جذاب باشد
منشا دندان درد

ترمیم دندان مجموعه اقداماتی است که به منظور بازسازی دندان آسیب دیده انجام می‌شود. با انجام ترمیم در مدت زمان بیشتری می توانید از دندان آسیب دیده استفاده کنید و یا لازم نیست بابت ظاهر بد دندان ها خجالت زده باشید. در واقع، تنها هدف اصلی این کار حفظ دندان های طبیعی است تا نیاز شما به جایگزین دندان طبیعی به حداقل برسد.

ترمیم دندان شکسته، رایج ترین پروسه دندانپزشکی

شکستگی دندان یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای اکثر افراد پیش آمده. عوامل مختلفی روی این اتفاق دخیل هستند؛ مانند خوردن غذاهای سخت، رخ دادن حوادث و آسیب دیدگی دندان و… حال اگر این مشکل برای دندان‌های جلو (قدامی) رخ دهد تاثیر بسیار زیادی بر روی اعتماد به نفس فرد می‌گذارد.

اما خبر خوب این که به دلیل روی کار آمدن راهکارهای پیشرفته مشکل شکستگی دندان کاملا قابل رفع است و دندانپزشک با مشاهده وضعیت دندان شکسته بهترین راه حل را برای ترمیم دندان شکسته انتخاب می‌کند. البته روند کلی به این صورت است که ابتدا قسمت شکستگی پر می شود سپس برای زیبایی شکل و ظاهر دندان روکش مناسبی بر روی آن قرار می گیرد.

ترمیم دندان پوسیده، درد رایج دندان ها

تجربه پوسیدگی دندان بسیار دردناک است. چراکه حساسیت دندان هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن بسیار زیاد می شود و حتی ممکن است در ساعات استراحت درد دندان افزایش یابد. تنها راه کار رهایی از درد دندان، ترمیم دندان پوسیده است. خیلی ها نسبت به درمان دندان پوسیده خود بی اهمیت هستند و بر این باورند که اصلاح پوسیدگی دندان یکی از سخت‌ترین اقدامات دندانپزشکی است یا به خاطر هزینه‌های بالای دندانپزشکی تن به این کار نمی‌دهند. اما پوسیدگی دندان یک مسئله بسیار جدی است که در صورت عدم درمان آن مشکلات بهداشتی دهان و دندان را به همراه دارد. در حقیقت، اگر خیلی زود برطرف نشود احتمال بروز عفونت دندان و لثه بسیار زیاد است.

شاید این مطلب جذاب باشد
ارتودنسی لینگوال

چرا دندان‌ ها نیاز به ترمیم دارند؟

اگر پوسیدگی بسیار سطحی باشند، فرد می‌ تواند با مسواک زدن مرتب، پوسیدگی را در همان سطح نگه دارد و از پیشروی آن جلوگیری کند. بهتر است در چکاپ شش ماهه از دندانپزشک سؤال شود که آیا نیاز به ترمیم وجود دارد یا خیر. درباره شکستگی دندان نیز باید به همین شکل عمل کرد.

ترمیم دندان

اگر شکستگی دندان بسیار سطحی باشد برای مثال فرد در حال شکستن آجیل متوجه می‌ شود گوشه دندان‌ های جلویی به اندازه یک سر سوزن شکسته، در این حالت احتمالاً دندانپزشک نیازی برای ترمیم نمی‌ بینید. در موارد حاد که قسمت زیادی از دندان به دلیل پوسیدگی یا شکستگی از بین رفته است، حتماً باید در اسرع وقت ترمیم را در مطب دندانپزشکی آغاز کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ترمیم دندان چه زمانی لازم است؟ را بخوانید.

منبع: مجله آموزشی تجهیزات دندانپزشكی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا