اخبار

معرفی 2 مقاله برتر مجله آموزشی تجهیزات دندانپزشكی

افرادی که به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنند در درجه اول به تجهیزات موجود در مراکز و کیفیت آنها توجه دارند. در نتیجه لازم و ضروری است که مراکز درمانی بهترین تجهیزات دندانپزشکی را برای مراجعه‌کنندگان و بیماران خود تهیه کنند. ما در این مقاله برخی از مهمترین لوازم و تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکان را معرفی کرده و دربارۀ آنها اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهیم. اگر قصد خرید تجهیزات دندانپزشکی را دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی روش های نوین 2024 برای ترمیم دندان

پوسیدگی منفذی است که بعد از فساد قسمتی از دندان باقی مانده و بخشی از دندان را از بین می برد. پوسیدگی در دندان هنوز حاوی باکتری هایی است که آن را ایجاد کرده است. بدون کنترل کردن آن ، این پوسیدگی همچنان به گسترش و آسیب زدن به دندان ادامه خواهد داد.در طی مراحل پر کردن ، دندانپزشکان معمولاً قبل از پر کردن پوسیدگی های سیاه رنگ داخل بخش تخریب شده را با فرزها پاکسازی می کنند . از بین بردن این پوسیدگی ها از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. اما آسیب دندان را که قبلاً رخ داده است را برطرف نمی کند. اینجاست که روش های ترمیم دندان پوسیده وارد عمل می شوند. امروزه اکثر دندانپزشکان برای ترمیم دندان از مواد کامپوزیتی استفاده می کنند. اما بسیاری از دندانپزشکان از آمالگام نقره ای و گلس آینومرها نیز استفاده می کنند. ترمیم دندان با جایگزینی بخشی از دندان تخریب شده به وسیله پوسیدگی عمل می کند. دندانپزشک پیرامون دندان را با ابزارهایی قالب می کند تا با شکل دندان اطراف مطابقت داشته باشد.

آنها استحکام و یکپارچگی دندان را به شکل اولیه باز می گردانند و از ورود مجدد پوسیدگی به منطقه آسیب پذیر جلوگیری می کنند. فیلینگ (ترمیم دندان) سلامت کامل و عملکرد کامل دندان را هم به طور مؤثر و سریعی به حالت اولیه باز می گرداند. پر کردن با کامپوزیت حتی این حسن را دارد که می تواند با رنگ دندان مطابقت داشته باشد.

شاید این مطلب جذاب باشد
چرا مشاوره دندانپزشکی یک امر ضروری است؟

موادی که برای ترمیم (پرکردن) دندان استفاده می شوند چه خصوصیاتی دارند؟

1- آمالگام برای ترمیم دندان

آلیاژی فلزی و غیر همرنگ (نقره ای رنگ) با دندان می باشد که عمدتا از جیوه ، نقره ، قلع و مس ساخته شده است. شرکت های مختلف تولید کننده درصد های مختلفی از این عناصر را استفاده می کنند . جیوه نزدیک به پنجاه درصد این آلیاژ را تشکیل میدهد . این سوال همیشه وجود داشته که آیا این نسبت از جیوه برای بدن سمی نیست ؟؟

 آمالگام برای ترمیم دندان

بنا به تحقیقات انجام شده در این زمینه میزان دریافت جیوه ناشی از دندان پر شده با آمالگام به همان میزانی است که از سایر منابع محیط اطراف دریافت می شود. و این میزان به قدری اندک است که حتی در خانم های باردار نیز خطری ندارد . جیوه تا زمانی که در آلیاژ و در ترکیب با دیگر عناصر است خطری ندارد. اما جیوه به حالت آزاد و به شکل بخار جیوه است که ممکن است خطرناک باشد. و این حالت ممکن است به هنگام تعویض پرکردگی آمالگام با کامپوزیت یا برداشتن آمالگام ایجاد شود و البته این در صورتی است که از تهویه کافی و از میزان زیاد آب در زمان برداشت آمالگام با توربین دندانپزشکی استفاده نشود.

2- ترمیم دندان با کامپوزیت

کامپوزیت های دندانی ترکیبی از اجزاء آلی (ماتریکس رزینی) و معدنی (فیلرها) می‌باشند. کامپوزیت ها قوامی خمیری دارند و با وسایل مخصوص بر روی دندان قرار می‌گیرند و با تابش نور از دستگاه لایت کیور سفت می شوند.

 ترمیم دندان با کامپوزیت

البته این مواد در برابر نور طبیعی هم به مرور زمان سفت می شوند بنابراین این مواد را در بسته های ضد نور تولید و عرضه می کنند.

شاید این مطلب جذاب باشد
چه زمانی برای ارتودنسی کودکان مناسب است؟

مزایای استفاده از کامپوزیت:

  • با رنگ دندان مطابقت دارد. امروزه کامپوزیت ها در رنگ بندی متنوعی عرضه می شوند. حتی برای نواحی مختلف دندان مانند مینا و عاج طبقه بندی متفاوتی از کامپوزیت ها و در رنگ های متنوع وجود دارد.
  • به صورت میکرو مکانیکی به بافت و ساختار نسج دندان اتصال می یابد.
  • مواد کامپوزیت تحت نور و گرما سفت می شوند و به مقاومت بسیار بالایی می رسند.
  • به برداشتن نسج دندان کمتری نیاز دارد چرا که نیازی به ساختن محل هایی برای محکم نگه داشتن مواد ترمیمی ندارد.

3- سرامیک برای ترمیم دندان

از دو ماده آمالگام و کامپوزیت معمولا برای پر کردن دندان ها استفاده می شود ولی از مواد دیگری همچون سرامیک هم برای پر کردن دندان استفاده می شود. سرامیک یا چینی (پرسلن) ماده‌ای می باشد که برخلاف آمالگام یا کامپوزیت به دندان چسبانده نمی‌شود. این ماده در لابراتوار دندانپزشکی به شیوه ای  تهیه می‌شود که به خوبی بخش های پوسیده را پوشش می دهد. از آنجایی که این ماده ظاهری شبیه به دندان طبیعی را ایجاد می‌کند، همانند کامپوزیت مشخص نیست که دندان پر شده است.

اما یکی از دلایلی که از سرامیک کمتر در پر کردن دندان استفاده می شود این است که پر کردن دندان با سرامیک  گران‌تر از پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت است. دلیل دیگر این است که  به دلیل ماهیت حجیم آن در مقایسه با پر کردن با آمالگام بخش بیشتری از دندان سالم باید تراشیده شود.

4- ترمیم دندان با طلا

طلا گران‌ترین ماده برای پر کردن دندان می باشد و تنها زمانی به کار برده می‌شود که استحکام بسیار بالا مورد نظر باشد. ترمیم طلایی مشابه ترمیم سرامیکی در لابراتوار آماده می‌شود و به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند پرکردگی مقاوم در برابر تغییر رنگ و خوردگی داشته باشند.

شاید این مطلب جذاب باشد
منشا دندان درد

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ترمیم دندان چیست؟ مراجعه کنید.

آموزش روش استفاده از دهانشویه

روش صحیح استفاده از دهانشویه به شما کمک می کند که نفس تازه ای داشته باشید. همچنین به از بین بردن میکروب های حفره های دندان ها و حفظ سلامت لثه ها کمک می کند. در بیماران ارتودنسی از دهان شویه حاوی کلر هگزیدین نباید استفاده کرد چون باعث تغییر رنگ دندانها می شود.

به خاطر داشته باشید؛ استفاده از دهان شویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان شود. استفاده از دهانشویه برای تمیز کردن نقاطی از دهان همانند داخل گونه، رو و زیر زبان، و بین دندان ها مفید است. وظیفه اصلی دهان شویه خوشبو کردن نفس است، اما اگر از بدبویی مضمن دهان رنج می برید بهتر است به فکر درمان های اساسی تری باشید.

استفاده از دهانشویه

گفته می شود بعضی از انواع دهانشویه به طور مثال؛ فلوراید، به از بین بردن اسید حاصل از فعالیت باکتری های پلاک دندانی کمک می کند. البته شما باید در ابتدا دندان های خود را به خوبی مسواک کرده و نخ دندان بکشید. سپس از دهان شویه استفاده کنید

روش استفاده از دهانشویه

  • دستور مصرف روی دهانشویه، در مورد مقدار استفاده و مدت زمان نگه داشتن در دهان را دقیقاً رعایت کنید.
  • دهان شویه را عموماً باید یک مدت مشخص پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن غرغره کنید.
  • از دندانپزشک معالج خود بخواهید تا بهترین دهانشویه را به شما معرفی کند.
  • دهانشویه را ننوشید! (چون مواد تشکیل دهنده دهان شویه شیمایی هستند و ممکن است باعث عفونت شود)
  • استفاده از دهانشویه برای کودکان کوچکتر از 7 سال مناسب نیست، چون ممکن است آن را قورت بدهند.
  • به طرز صحیح مسواک بزنید. مسواک زدن ، غذاها و پلاک میکروبی را از سطح دندان ها و لثه ها بر می دارد و سطح آنها را آماده ی پذیرش مواد دهان شویه می کند.
  • مقدار کافی از دهان شویه را مطابق دستور دندانپزشک یا دستور روی بطری ، درون درب بطری (معمولاً به صورت پیمانه استفاده می شود) بریزید.
  • دهان شویه را وارد دهان کنید و با فشار در دهانتان بچرخانید تا تمام سطوح دندان ها و لثه ها و همچنین سطوح بین دندان ها با دهان شویه تماس پیدا کند.
  • معمولاً 30 ثانیه تا 1 دقیقه زمان برای نگه داشتن دهان شویه در دهان کافی است . پس از پایان این زمان دهان شویه را از دهان خارج کنید.
    پس از مصرف دهان شویه تا نیم ساعت دهانتان را نشویید ، غذا نخورید و مایعات ننوشید تا مواد موثر آن در تماس با سطح دندان ها و لثه هایتان باقی بماند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دهان شویه چیست؟ را بخوانید.
شاید این مطلب جذاب باشد
بهترین داروها برای بیماری های دهان

منبع: dentalgadget.ir

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا