اخبارعلم دندانپزشکی

منشا دندان درد

سلام همراهان عزیز در این مطلب می خواهیم ١٠ علت اصلی و منشا دندان درد را بررسی کنیم. پس از تلاش های فراوان همکاران من در راهنمای جامع دندانپزشکی و کلینک های دندان پزشکی توانستند این مطالب را گرد آوری کنند: بیشتر دندان درد ها هم از مشخصه های بارز لوکال بودن می باشند. حتی اگر بیمار هم نتواند محل اصلی درد را بگوید، می تواند محدوده ای را به عنوان محل درد مشخص کند. دردهای غیر دندانی هم اغلب لوکالیزه نیستند. اما چنین دیدی نباید باعث شود که نگاهی جامع به منشا احتمالی غیر دندانی داش، بلکه باید دندان های مجاور را هم مورد معاینه قرار داد. ١. درباره لمینت دندان ها ٢. لیفت لثه ٣. ایمپلنت دندان ها. آیا می دانید دندان ساز کیست؟

١ طبقه بندی دردهای غیر دندانی متنوع می باشد.در واقع یک درد در دوطبقه بندی مجزا قرار می گیرد. دردهای سایکولوژیک و دردهای نوروپاتیک. گروه اول به متخصص اعصاب و روان و گروم دوم به نورولوژیست ها مربوط است.

منشا دندان درد بیمار کجاست؟

٢ دردهای عضلانی از دیگر موارد دردهای غیر دندانیست. اینکه با لمس عضلات جونده درد تحریک می شود.

٣ درد با منشا سینوس : خیلی هم شبیه دندان درد می باشد. اما برای تشخیص تست های حیات پالپ انجام میشود.آنهایی که منشا دردشان سینوسی می باشد، به نزد متخصصان گوش، حلق و بینی فرستاده می شوند.

٤ میگرن هم با معاینه و بررسی دندان و مشکلات دندانی تشخیص داده می شود. اما نیاز به تجربه بالای دندانپزشک دارد.

وقتی خود دندان درد می‌کند، باید بدانیم مغز دندان به نحوی دچار آسیب شده است و وقتی رگ ها و اعصاب دورن مغز دندان، دچار آزردگی شوند، درد شروع می‌شود.

دلایل دندان درد متعددند: پوسیدگی که همه با آن آشنا هستیم؛ التهاب ریشه دندان که دلایل خاص خودش را دارد و یکی از آنها التهابات سینوس است. سینوس‌های فک بالا می‌تواند ارتباط نزدیکی با ریشه دندان‌های فک بالا داشته باشد، به طوری که التهاب آنها یا سینوزیت، ریشه دندان‌های فک بالا را تحت تاثیر قرار دهد. حتی به دلیل نزدیکی این دو درد، سینوزیت با درد دندان اشتباه گرفته شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله در آمدن دندان پشت دندان شیری را بخوانید.

شاید این مطلب جذاب باشد
همه چیز درباره ایمپلنت دندان

و اما راه‌هایی برای جدا کردن و تشخیص این دو درد از یکدیگر داریم:

١ در موقع درد با منشا سینوسی، اگر انگشت خود را روی صورت، زیر چشم‌ها و دو طرف بینی فشاردهیم، درد خواهیم داشت.

٢ موقع خم شدن مثلا در رکوع، در ناحیه صورت درد خواهیم داشت.

٣ تب و سردرد گاهی با سینوزیت همراه ‌اند.

٤ ترشح پشت حلق

٥ رادیوگرافی

علل عجیب دندان درد که ربطی به دندان ندارند

همه دردهایی که در ناحیه فک و صورت ایجاد می‌شود، مربوط به دندان نیست. گاهی منشاء این درد‌ها، عامل دیگری است؛ مثلا دردهای ناشی از نورالژی عصب ۳ قلو، زونا، میگرن و سینوزیت گاهی با دردهای دندانی اشتباه گرفته می‌شوند. بیشتر بخوانید: عوارض دندان مصنوعی متحرک

منشا دندان درد می تواند نشانه سکته قلبی باشد

از دیگر دلایل مهم درد دندان، سکته قلبی است که درد ناشی از آن، خود را به صورت درد دندان و فک پایین سمت چپ نشان می‌دهد. به همین دلیل دندان پزشکان توصیه می‌کنند هر ۶ ماه یا حداکثر سالی یکبار به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت دهان و دندان بررسی شوید. با این کار علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها، احتمال اینکه علایم این بیماری‌ها با دردهای دندانی اشتباه گرفته شوند، کاهش می‌یابد. اگر دیدیم فرد مسنی که دندان ندارد، به صورت ناگهانی دچار درد فک پایین سمت چپ شد، باید فورا او به اورژانس برسانیم. با انواع دندان مصنوعی تکه ای آشنا شوید.

مشکلاتی که خود را با دندان درد نشان می دهند

درد گوش نیز می‌تواند به علت مشکلات دندانی باشد، به‌خصوص دندان عقل که گاهی درست در محل خودش قرار نمی‌گیرد و برای همین مستعد تجمع مواد غذایی و ایجاد التهاب شده و درد آغاز می‌گردد، که می‌تواند به علت نزدیکی و یا افتادن ریشه‌های عصبی روی هم، درد خود را در گوش نشان دهد. پس برای بررسی درد دندان‌ها همه این موارد را باید در نظر داشت و با مراجعه به متخصص بیماری‌های دهان آنها را به راحتی تفکیک کرد. ارتودنسی دندان جلو چگونه است؟

شاید این مطلب جذاب باشد
میناکاری دندان چیست؟ + میناکاری دندان‌ها چگونه انجام می شود؟

حتی درد‌های روان تنی می‌توانند خود را به صورت درد دندانی نشان دهند، استرس و اضطراب های روزمره زندگی یکی از دلایل این مشکلات روانی است.

وقتی بیمار هیچ مشکل پوسیدگی خاصی در دندانش نمی‌یابد، ولی درد وجود دارد، باید گوشه چشمی به مشکلات زندگی خود هم بیندازد. شاید این مشکلات دلیل ایجاد این درد باشند.

زونا چه ربطی به دندان درد دارد؟

گاهی بیماری‌های ویروسی مثل زونا به صورت درد دندان تظاهر می‌کند. زونا، بیماری عفونی حادی است که در اثر دوباره فعال شدن ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود. ویروس آبله مرغان بعد از سپری شدن این بیماری به صورت غیرفعال در بدن باقی می‌ماند و در اثرعواملی چون استرس، پیری و ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن و… دوباره فعال می‌شود. احساس درد و سوزش در یک ناحیه از بدن از علایم اولیه این بیماری و ناشی از هجوم ویروس به سیستم اعصاب نخاعی است. گاهی هم علایم بیماری در ناحیه صورت و گردن دیده می‌شود که علت این امر هجوم ویروس آبله مرغان به عصب حسی دندان‌های فک پایین و بالا و برخی نواحی صورت است. اگرچه این ویروس می‌تواند تمام اعصاب بدن را درگیر کند اما عصبی که بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد، عصب تری ژمینال (سه قلو) است. آیا میدانید علت انگشت خوردن کودک پنج ساله چیست؟

۱- پوسیدگی دندان: شایع ترین علت دندان درد(اما نه فقط این)، پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی های کوچک که فقط روی پوشش خارجی دندان (مینا) موثرند، معمولا دردی ندارند.

اما وقتی که پوسیدگی، مینای دندان را سوراخ می کند و به لایه داخلی دندان به نام عاج می رسد، دندان خیلی حساس و آسیب پذیر می شود.

وقتی پوسیدگی پیشرفت کرد و به لایه های عمیق تر و داخلی تر دندان به نام پالپ رسید، درد شدید و تند و تیزی شروع می شود.

عفونت دندان پوسیده باعث مرگ پالپ دندان شده و آبسه (تجمع چرک) زیر ریشه دندان تشکیل می شود.

بیماری پیشرفته لثه ای نیز باعث آبسه دندان می شود. بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: علائم برفک دهان نوزاد

عفونت و التهاب ناشی از آبسه دندان باعث بروز درد نبض دار و لرزشی می شود. لذا به سختی متوجه می شوید که درد دندان باعث ناراحتی شما شده است.

شاید این مطلب جذاب باشد
علت پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان چیست؟نحوه درمان آن

۲- همه ما می دانیم که بیماری لثه باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه می شود. اما بیماری پیشرفته لثه ای باعث درد دندان، حتی در دندان های سالم هم می شود.

عفونت لثه باعث التهاب لثه و استخوان و در نتیجه بروز ورم، از بین رفتن استخوان اطراف دندان و درد کند و کمرنگی می شود.

آبسه لثه که در مراحل پیشرفته بیماری لثه رخ می دهد (پریودونتیت) نیز باعث درد دندان می شود.

۳- افتادن از بلندی و یا تصادفات رانندگ، حوادث باعث ترک برداشتن یا شکستگی دندان می شود که شما یا متوجه آن می شوید و یا نمی شوید.

در این حوادث وقتی که خط ترک خوردگی دندان به پالپ آن (اعصاب) برسد، باعث بروز درد شدیدی در دندان می شود.

حتی اگر خط ترک خوردگی دندان خیلی عمیق نباشد و به پالپ آن نرسد، تجمع پلاک دندان و میکروب ها در شکاف ترک باعث پوسیدگی دندان و دندان درد می شود.

۴- گاهی اوقات ممکن است دچار دندان درد شوید، در حالی که اثری از ترک خوردگی و پوسیدگی دندان و بیماری پیشرفته لثه ای وجود ندارد. این درد می تواند ناشی از ترک مخفی دندان باشد که خیلی کوچک است و در عکسبرداری از دندان نیز معلوم نمی شود.

این مشکل را سندرم دندان ترک برداشته می گویند که در اثر بد جویدن غذاها، دندان قروچه (به هم ساییدن دندان ها)، آسیب دندان (مثل ضربه به دندان)، ضعیف شدن دندان در اثر پر کردگی وسیع و بزرگ و… اتفاق می افتد.

گاهی اوقات در طی عصب کشی دندان، ممکن است دندان در اثر فشار وارده به آن ترک بردارد.

چنین ترک دندانی باعث بروز درد شدید موقع جویدن غذا می شود.

۵- دندان قروچه و به هم ساییدن دندان ها نیز باعث وارد آمدن فشار زیادی روی بافت نگهدارنده دندان ها و در نتیجه بروز درد در دندان و حتی در مفاصل و عضلات فک صورت می شود.

۶- دندان عقل نهفته نیز باعث درد دندان می شود.وقتی دندان عقل، جای کافی در فک نداشته باشد باعث بروز درد می شود. همچنین موقع بیرون آمدن، روی دندان کناری فشار وارد می کند و باعث درد می شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
تفاوت دندان پزشک و دندانساز چیست؟ + آیا یک دندانساز توانایی ساخت انواع پروتزها را دارد؟

اگر دندان عقل به طور کامل بیرون نیاید و کمی بیرون بیاید، تمیز کردن آن سخت است.

رشد میکروب ها روی مواد غذایی جمع شده در این دندان باعث ورم و قرمزی لثه با درد منتشره می شود (عفونت لثه).

گاهی هم وضعیت قرار گرفتن دندان عقل در لثه ناجور است (مثلا کج یا افقی است)، لذا یا نمی تواند بیرون بیاید و یا بد شکل بیرون می زند و باعث درد و عفونت دندانی می شود.

اگر این مشکلات دندان عقل برطرف نشوند، باعث بروز عفونت های خطرناک و درد شدیدی می شود که منشا دندان درد است.

۷- مسواک زدن غلط دندان ها و بیماری لثه باعث جدا شدن (عقب نشینی) لثه از دندان می شود. این مشکل باعث روباز شدن ریشه دندان می شود و دندان حساسیت زیادی به سرما، گرما و غذاهای ترش پیدا کند. نوشیدنی های اسیدی نیز باعث فرسایش بیشتر ریشه دندان شده و حساسیت دندان بدتر می شود.

۸- وقتی که دندان ها مرتب نیستند و کج و کوله اند، روی دندان ها فشار و نیروی ناجوری وارد می شود و در نتیجه باعث التهاب اعصاب دندان ها و بروز درد می گردد.

۹- درمان های ارتودنسی (سیم گذاشتن دندان ها)، وقتی که سیم دندان تنظیم و یا محکم و سفت می شود، سیم گذاری دندان ها (ثابت یا متحرک) اغلب برای مدت زمان کوتاهی باعث درد دندان ها می شوند.

۱۰- درد دندان می تواند در اثر مشکلی که مربوط به دندان و یا فک نیست، شروع شود. تعدادی از بیماری ها در سایر قسمت های بدن می توانند باعث درد دندان شوند، به عنوان مثال در طی چرک کردن سینوس ها (سینوزیت)، فشار ناشی از سینوس ها باعث بروز درد در دندان های بالایی و عقب فک به علت نزدیکی سینوس ها به این دندان ها می شود.

منشا دندان درد

امیدواریم توانسته باشیم تا آنجا که امکان دارد شما عزیزان را کمک کرده باشیم و مطالب مفیدی حول منشا دندان درد تولید کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا