تکنولوژی دندانپزشکیدرمان‌های دندانعلم دندانپزشکی

ایمپلنت دندان چیست + ویدیو تشریح جزئیات ایمپلنت بدون جراحی لثه + توصیه به افراد دیابتی برای کاشت ایمپلنت استاندارد

بعضی از اشخاص به دلایل متنوعی امکان دارد دندان های خود را از دست بدهند. برای پر کردن جای خالی دندان می توانند از ایمپلنت دندان بهره ببرند. ایمپلنت ها معمولاً قطعاتی هستند که مشابه و در سایز دندان طبیعی هستند. این قطعات همواره با دقت خیلی بالایی تولید می شوند و کاملاً طبیعی به چشم می آیند. دو بخش اصلی ایمپلنت دندان Fixture, Abutment هستند. بخشی که درون استخوان فک واقع می شود در اصطلاح به Fixture معروف است و تاجی که در بخش فوقانی لثه واقع می شود Abutment نامیده می شود. روی Abutment معمولاً پروتز یا روکش ایمپلنت واقع می شود. جنس پایه این قطعه کاربردی معمولاً از تیتانیوم است. همانطور که تیتانیوم موجود در این قطعه هماهنگی بالایی با استخوان فک دارد، ایمپلنت ها سبب سر و صدا، صدمه به استخوان و … نمی شوند. جزییات ایمپلنت در اندازه ها، طول ها و اقسام متنوعی وجود دارد. متخصصین با ملاحظه به شرایط و وضعیت دندان ها تصمیم می گیرند که کدام یک از اقسام آن برای مراجعه کننده مناسب هستند.

ایمپلنت دندان جایگزینی مصنوعی برای ریشه دندان است که امروزه در میان بیماران بسیار رایج بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. ایمپلنت‌های دندانی در حالی که دهان شما با بی حسی موضعی، بی حس شده است با جراحی نصب می شوند. خود جراحی حدود 90 دقیقه طول می کشد، اما کل این فرآیند ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد. ایمپلنت های دندانی می‌توانند جایگزینی با ظاهر طبیعی برای دندان از دست رفته باشد که سال ها دوام می‌آورد . مزایای ایمپلنت دندان بسیار زیاد است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.


فهرست مطالب


ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان دائمی (ثابت) یا قابل جابجایی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند. ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد. شکل آن به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود. گفته می شود که امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندانهای از دست رفته است. نکته قابل توجه در مورد آن این است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

علیرغم پیشرفت در زمینه مراقبت از دندان، میلیون ها ایرانی از دندان درد رنج می برند، که عمدتا به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب است. برای سال ها، تنها گزینه های درمان در دسترس افرادی که دندان هایشان را از دست داده بودند، استفاده از پل ها و پروتزهای دندان بود. اما امروزه، ایمپلنت دندان در دسترس هستند. در ادامه بهتر است بدانید انواع ایمپلنت دندان کدامند؟ و از آن چه استفاده هایی می شود؟در طول تاریخ دو نوع مختلف وجود داشته است:

  • اندوستیال (endosteal)
  • ساب‌پریوستیال (subperiosteal)

ایمپلنت اندوستیال به ایمپلنتی گفته می شود که درون استخوان قرار می گیرد، اما ساب‌پریوستیال ایمپلنتی است که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار داده می شود. امروزه دیگر از ایمپلنت های ساب‌پریوستیال استفاده نمی شود زیرا در مقایسه با ایمپلنت های اندوستیال در بلند مدت نتایج ضعیف تری داشته اند و استحکام کمتری دارند.

اجزاء ایمپلنت:

  • فیکسچر (پست یا پایه ایمپلنت)
  • اباتمنت (ابزار اتصال فیکسچر به تاج)
  • تاج دندان یا پروتز دندان مصنوعی

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال روشی مدرن در کاشت دندان است که دقت را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد، در این روش درمانی از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می شود، این امر می تواند اطلاعات کاملی را برای کاشت دندان فراهم نماید و محل دقیق کاشت را مشخص کند، بنابراین در ایمپلنت به روش دیجیتال جراحی را با حداقل برش خواهیم داشت. از آنجایی که در روش دیجیتال کمترین برش ممکن رخ می دهد، درد بسیار کمتری در مقایسه با روش کاشت سنتی وجود دارد.

بدلیل کمترین آسیبی که بافت های دیگر در روش دیجیتال وارد می گردد، سرعت ترمیم و بهبودی بعد از درمان نیز افزایش می یابد. در روش دیجیتال یک راهنمای دقیق روی دندان های شما نصب می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ آسیبی به عصب یا دندان های اطراف وارد نمی شود.

روش دیجیتال از پیشرفته ترین روش های درمانی برای کاشت دندان به حساب می آید که تنها مراکز معتبر دندانپزشکی از این روش درمانی بهره می گیرند. شما این روش را با روش های سنتی مقایسه نمایید، در روش دیجیتال میزان درد و خونریزی به حداقل ممکن رسیده و سرعت بهبودی افزایش می یابد که رضایت بیماران را در پی دارد.

چه کسانی می توانند ایمپلنت دیجیتال انجام دهند؟

برای انجام درمان به روش دیجیتال باید افراد شرایط لازم را داشته باشند، همه ی افراد می توانند از روش های دیجیتال برای بررسی ها و تعیین شرایط دهان و دندان خود برای کاشت دندان بهره گیرند. اما آیا همه ی افراد را می توان با حداقل برش درمان نمود. در پاسخ باید گفت برخی از افراد نیاز به درمان های تکمیلی دیگر نیز دارند. به عنوان مثال برخی از افراد دچار پوکی استخوان هستند و برای ایمپلنت باید درمان پیوند استخوان را نیز انجام دهند.

یا در مورد کاشت دندان در فک بالا، در برخی از افراد مشکلات سینوسی وجود دارد که باید درمان سینوس لیفت برای این دسته از افراد انجام گیرد. انتخاب روش درمان دیجیتال بسته به شرایط افراد و نظر دندانپزشک دارد. اگر شما قصد کاشت دندان دارید، از دندانپزشک خود بخواهید بهترین روش درمانی ممکن را برای شما انجام دهد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال چیست؟

روش کاشت دندان دیجیتال دارای مزایای فراوانی است که بسیاری از مشکلات روش سنتی را برطرف نموده است. این روش درمانی خصوصا برای افرادی که ترس و نگرانی از روش های سنتی کاشت دندان دارند، بسیار مناسب است. برخی از مهم ترین مزایای کاشت ایمپلنت به صورت دیجیتال به شرح زیر هستند:

  • مدت زمان کاشت دندان بسیار کمتر است، در روش دیجیتال در کمتر از نیم ساعت می توان کاشت را انجام داد.
  • نیاز به بخیه های دندانی در روش دیجیتال از بین رفته است.
  • دقت کاشت در روش دیجیتال بسیار بالاتر است.
  • میزان آسیب به اعصاب دندان و بافت های مجاور به حداقل ممکن رسیده است.
  • مدت زمان بهبودی بعد از کاشت بسیار کمتر است و این امر رضایت بیماران را در پی دارد.
  • این روش درمانی در کمترین درد و خونریزی انجام می گیرد و بیمار آسانتر درمان را طی می نماید.
  • روش دیجیتال قابل استفاده برای درمان بیماران خاص نظیر بیماران قلبی عروقی، دیابتی و … است.

تنها با بهره گیری از خدمات مراکز معتبر در زمینه ایمپلنت دیجیتال می توانید درمانی موفق را طی نمایید.

چرا ایمپلنت دیجیتال کمترین درد را دارد؟

در روش کاشت دندان به صورت سنتی، لثه باید در تمام طول محل کاشت ایمپلنت برش داده شود. از این رو خونریزی و درد و نیاز به بخیه بعد از برش امری طبیعی است، اما روش ایمپلنت دیجیتال بسیاری از این مشکلات را کاهش داده است. در روش جراحی ایمپلنت دیجیتال به حداقل برش نیاز است زیرا از عکس‌های سی‌تی سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می شود و  از طرف دیگر، جراحی کاشت دندان سنتی مستلزم ایجاد یک برش بزرگ در امتداد لثه تا استخوان است. پانچ لثه در ابعاد کوچک صورت گرفته و نیاز به بخیه وجود ندارد، بنابراین درد و تورم و خونریزی و عوارض بعد از کاشت به حداقل ممکن خواهد رسید.

برای کاشت دندان به روش دیجیتال چه کنیم؟

اگر قصد درمان به روش دیجیتال دارید، ابتدا باید مرکزی معتبر در این زمینه را بیابید، برای این امر می توانید با مراجعه به مراکز دندانپزشکی و انجام مشاوره های لازم با آن ها، به این امر پی ببرید آیا واحد دندانپزشکی خدمات دیجیتال را ارائه می دهد یا خیر. در صورتی که مرکز دندانپزشکی کاشت ایمپلنت به صورت دیجیتال را ارائه می دهد از دندانپزشک خود بخواهید که از این روش درمانی برای شما بهره گیرد. دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار در صورتی که بیمار بتواند از این روش درمانی بهره گیرد، کاشت دیجیتال را برای بیمار تجویز می نماید. لازم به ذکر است که تمامی مراکز دندانپزشکی قادر به ارائه خدمات کاشت دیجیتال نیستند و تنها مراکز معتبر دندانپزشکی از این روش درمانی بهره می گیرند.

شاید این مطلب جذاب باشد
علت بوی بد دهان و بدن نوجوانان چیست؟ + بررسی راه‌های تشخیص بوی بد دهان توسط خود فرد

ایمپلنت دندان به روش سنتی چگونه است؟

ایمپلنت از روش های پر کاربرد برای جبران دندان های از دست رفته است، در این روش درمانی به روش سنتی باید به استخوان فک بیمار دسترسی پیدا نمود، از این رو انجام جراحی های وسیع دندانی امری لازم است. پس از رسیدن به استخوان فک، قسمت پایه ایمپلنت که به فیکسچر موسوم است باید درون استخوان فک بیمار جایگذاری گردد. پس از کاشت فیکسچر، نیاز به بخیه کردن موضع مورد جراحی وجود دارد، سپس بعد از گذشت چند ماه باید برای پایه ایمپلنت کاشته شده، روکش دندانی تهیه و نصب گردد. این روش درمانی زمان بر بوده و باید چند ماه طی شود تا کل مراحل درمان انجام گیرد.

ایمپلنت های دندانی را نباید با روکش هایی اشتباه گرفت که روی ایمپلنت ها پیچ می شوند و ظاهر دندان های طبیعی را تقلید می کنند. روکش ها از نظر شکل، اندازه و استحکام شرایط دندان های طبیعی را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید با لبخند جدید خود احساس لذت ببرید. نیاز به بخیه و برش ها وسیع در روش سنتی می تواند درد و خونریزی زیادی داشته باشد، این خود باعث نارضایتی برخی از بیماران می گردد. بهره گیری از روش های نوین می تواند این عوامل را کاهش دهد، به عنوان مثال بهره گیری از ایمپلنت لیزری یا ایمپلنت دیجیتال کمک فراوانی برای کاهش درد و خونریزی ها می نماید.

اگر قصد درمان به روش کاشت ایمپلنت را دارید، از دندانپزشک خود بخواهید از برندهای مطرح و با کیفیت برای شما استفاده نماید، زیرا برندهای با کیفیت تر دارای استحکام و مقاومت بهتری هستند و درصد موفقیت کاشت را افزایش می دهند. این در حالی است که هزینه های برندهای مختلف متفاوت است. از برندهای با کیفیت و قیمت مناسب باید دندانپزشک برای شما استفاده نماید.

کاشت ایمپلنت پانچی چگونه است؟

در روش پانچی با استفاده از دستگاه خاص، موضع کاشت دندان پانچ می گردد. در واقع با حداقل تخریب بافت ها، کاشت دندان صورت می گیرد. از این رو میزان درد و ناراحتی به حداقل ممکن می رسد. به همین دلیل به این روش درمانی کاشت ایمپلنت بدون جراحی و خونریزی نیز گفته می شود. به دلیل برش های کوچک به اندازه کافی برای ایمپلنت های دندانی در این روش درمانی دیگر نیازی به بخیه نیست. این روش درمانی در صورتی انجام می شود که نیازی به برش لثه و رسیدن به استخوان فک وجود ندارد. تنها افراد با شرایط مناسب می توانند از روش ایمپلنت پانچی بهره گیرند. روش ایمپلنت پانچی برای همه ی افراد قابل استفاده نمی باشد، تنها با تشخیص دندانپزشک می توان از این روش برای بیماران بهره برد.

تشریح جزئیات بیشتر ایمپلنت دندان

وی ادامه داد: با استفاده از نرم افزارهای مخصوص این داده‌ها را با هم منطبق می‌کنیم و بهترین نقطه‌ای که می‌شود برای ایمپلنت دندان ها در نظر گرفته شود، طراحی و بعد توسط جراح مورد تأیید قرار می‌گیرد. همراه با لیفت لثه ها در دو فک.

این دندانپزشک و متخصص ایمپلنت به مزیت‌های سیستم دیجیتال ایمپلنت اشاره کرد و گفت: مزیت سیستم دیجیتال نسبت به سنتی، دقت بالایی است که دارد چون در سیستم سنتی جراح تصمیم می‌گیرد با چه زاویه و طولی ایمپلنت را بگذارد اما اینجا با توجه به داده‌هایی که به نرم افزار دادیم دقیق طراحی می‌شود بنابراین آن مشکلات و خطاهای انسانی که در سیستم سنتی ممکن است وجود داشته باشد خیلی کم می‌شود چون فقط یک نفر نیست که کار را انجام می‌دهد بلکه با نرم افزار طراحی شده بنابراین موقعیت سینوس و عصب در نظر گرفته می‌شود و در این صورت خطاها از بین خواهد رفت.

تشریح جزئیات

نصیری تاکید کرد: بعد از تأیید طراحی، گاید مخصوص جایگذاری ایمپلنت به وسیله پرینترهای سه بعدی ساخته و روی لثه بیمار گذاشته می‌شود و نکته مهم این است که دیگر لثه بیمار را باز نمی‌کنیم و خونریزی به حداقل می‌رسد و بخیه‌ای هم زده نمی‌شود و این موجب می‌شود درد، خونریزی، تورم، التهاب و عفونت خیلی کاهش پیدا کند مخصوصاً برای کسانی که از جراحی و…، ترس دارند نیز مفید است.

وی در مورد استفاده بیماران دیابتی و فشار خون از ایمپلنت دیجیتال نیز گفت: چون بیماران دیابتی مستعد عفونت هستند استفاده از این سیستم عفونت را کم می‌کند و از بین می‌رود. همچنین برش لثه نیز ندارم و در همان نقطه ایمپلنت را می‌گذاریم و در یک جلسه طی ۱۵ دقیقه ایمپلنت انجام می‌شود.

چرا باید ایمپلنت دندان را انتخاب کنیم؟

این دندانپزشک گفت: یکی دیگر از مزایای ایمپلنت دیجیتال، این است که پروتز روی دندان هم می‌تواند همزمان طراحی و تحویل داده شود به شرطی که استخوان اجازه دهد. نصیری در مورد ماندگاری ایمپلنت دیجیتال نیز اظهار داشت: ایمپلنت ماندگاری دائمی دارد و در این سیستم دقت خیلی زیاد می‌شود و مشکلات سیستم سنتی را ندارد. همچنین سرعت خیلی بالا می‌رود یعنی در یک جلسه کار ایمپلنت و پروتز انجام می‌شود.

ایمپلنت های دندانی با جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرند. جایی که به عنوان ریشه دندان های از دست رفته عمل می کنند. از آنجایی که تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند، صدا ایجاد نمی‌کنند یا به استخوان آسیب نمی‌رسانند. و مواد نمی توانند مانند دندان های شما که از پل های معمولی پشتیبانی می کنند پوسیدگی پیدا کنند.

به طور کلی، ایمپلنت دندان می تواند برای شما مناسب باشد اگر:

  • – یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید
  • – استخوان فکی داشته باشید که به رشد کامل رسیده باشد
  • – بافت دهان سالم داشته باشد
  • – تمایلی به استفاده از دندان مصنوعی ندارید

معرفی انواع ایمپلنت دندان

امروزه اکثر ایمپلنت های دندان از تیتانیوم ساخته می شوند که فلزی دارای کیفیت بالا است و می تواند برای این منظور بسیار مناسب باشد. تیتانیوم یک لایه نازک بر روی سطح خود ایجاد می کند که از آن در برابر خوردگی حفاظت می کند. نوع تیتانیوم دارای انواع مختلف سطوح هستند که شامل اسید اچ، اسپری پلاسما و پوشش هیدروکسی آپاتیت است.

ایمپلنت معمولی

در روش عمل جراحی ایمپلنت معمولی  مراحل طبق روال معمول و زمانی حدود 6 ماه انجام می‌شود. ابتدا کاشت پایه انجام شده و مدتی به محل کاشت فرصت داده می‌شود تا خود را ترمیم کند و رابط ایمپلنت دندان  با بافت‌های استخوان یا اطرافش یکپارچه گردد. ایمپلنت معمولی قطری در حدود سه میلی متر یا بیشتر دارد.

مینی ایمپلنت

 مینی ایمپلنت نوعی ایمپلنت دندانی است که قطرش از سه میلی متر کمتر است و معمولا زمانی استفاده می‌شود که فضای کافی برای یک کاشت معمولی و بزرگ وجود ندارد. این نوع از ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان‌های پیشین کوچک جلویی و یا حمایت از دندان‌های مصنوعی گزینه خوبی است.

مینی ایمپلنت دندان

قابل ذکر است که در مینی ایمپلنت سطح کمی برای جوش خوردن با بافت استخوان فک وجود دارد، بنابراین استفاده از آن در همه شرایط مناسب نیست. 

ایمپلنت فوری

 مراحل کاشت دندان در ایمپلنت فوری خیلی سریع پیش می‌رود و بیمار پس از زمان کوتاهی می‌تواند از دندان‌های جایگزین خود استفاده کند. البته قطعا معایب خود را دارد و استفاده از این روش در شرایط خاصی که دندانپزشک مطمئن باشد،‌ قرار نیست فشار زیادی بر روی ایمپلنت وارد شود،‌ امکان‌پذیر است. دندانپزشک  مدت کوتاهی پس از کاشت ایمپلنت، یک دندان موقت و خاص روی آن قرار می‌دهد که فشار زیادی بر روی ایمپلنت وارد نمی‌کند. بعد از آن باید یک سری نکات و رژیم غذایی خاص در این دوره رعایت شود. پس از آن که رابط ایمپلنت به‌طور کامل با بافت‌های اطراف یکپارچه شد، یک دندان دائم جایگزین دندان موقت می‌شود.

ایمپلنت چهار عددی

در این روش 4 عددی روشی مناسب برای محکم کردن دندان‌های مصنوعی است. روش 4 ایمپلنت در جلوی فک قرار داده می‌شوند چرا که ناحیه جلوی فک نسبتاً ضخیم‌تر است و قدرت بیشتری دارد. پس این روش برای کسانی که استخوان‌های آنها تحلیل رفته و نمی‌توانند از ایمپلنت معمولی استفاده کنند، روش مناسبی است. به خصوص اگر دندان مصنوعی در فک پایین قرار داشته باشد. روش 4 ایمپلنت یک روش تخصصی و نسبتاً پیچیده است و باید حتما توسط یک متخصص مجرب انجام شود. 

مدت زمان لازم جهت ایمپلنت چقدر است؟

در شرایط عادی معمولاً چندین ماه زمان میان قرارگیری ایمپلنت دندان و موقعی که می توانید از این نوع دندان بهره ببرید فاصله وجود دارد. چرا که بعد از کاشت بایستی به استخوان اجازه دهید نمو یافته و با این قطعه جوش بخورد تا ایمپلنت از پایداری لازم جهت تحمل نیروی فک بهره‌مند شود. معمولاً این پروسه درمانی به ۳ الی ۶ ماه زمان نیاز دارد. بعد از آن روکش دندان و اتصال اباتمنت صورت می گیرد و شخص دارای دندان می شود.

شاید این مطلب جذاب باشد
بررسی تاثیرات مخرب قلیان بر کامپوزیت دندان

چنانچه قبل از ایمپلنت دندان احتیاج به پیوند استخوان داشته باشید، حدوداً چندین ماه هم بایستی زمان برای این کار صرف نمایید. این مدت زمان جهت به هم پیوستن پیوند و تمهید استخوان جهت کاشت است. با این وجود اغلب اوقات که استخوان وضعیت مطلوبی دارد می توان همراه با پیوند استخوان، قرارگیری ایمپلنت را هم انجام دهید.

در مواردی، چنانچه که مراجعه کننده وضعیت مطلوبی جهت کاشت ایمپلنت دندان فوری را دارد، کلیه این مراحل طی ۱ روز صورت می گیرند. اگر دوست دارید بدانید آیا می توانید این عمل را طی یک روز انجام دهید یا نه بایستی با پزشک معالج خود مشاوره نمایید. چرا که انجام این کار معمولاً به سلامتی دهان و دندان و قابلیت بدنی شخص بستگی دارد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان معمولاً از مزایای بسیاری برخوردار است که به شرح زیر هستند:

  • افزایش زیبایی

با ملاحظه به اینکه جای خالی دندان می تواند زیبایی شخص را تحت تأثیر قرار دهد و ظاهری نامناسب را برای او ایجاد نماید. بکارگیری ایمپلنت دندان می تواند جذابیت از دست رفته همچنین اعتماد به نفس را به شخص باز گرداند.

  • سرعت بالای کاشت

یکی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان سرعت بالای کاشت است. این روش یکی از سریع ترین متدهای جهت جایگزینی دندان های افتاده است. چنانچه در سلامت جسمی و استخوان های فک مسئله ای وجود نداشته باشد خیلی فوری می توان آن ها را جایگزین دندان های افتاده و از دست رفته نمود.

  • طول عمر و دوام بالا

از دیگر مزایای ایمپلنت دندان که آن را میان مراجعه کنندگان و متخصصان به شیوه ای معروف مبدل نموده است دوام بالای آن است. دوام و طول عمر ایمپلنت به میزانی است که چنانچه بهداشت دهان و دندان را به صورت صحیحی رعایت نمود تا پایان عمر می تواند عملکرد لازم را برای شخص داشته باشد.

  • حفظ سلامتی و تندرستی دهان و دندان
  • مستحکم و ثابت بودن ایمپلنت

آشنایی با تیپ‌های مختلف استخوان جهت تخمین طول ایمپلنت دندان

شناسایی تیپ های مختلف استخوان در حین کار یک امر تجربی است ما این تجربه را در حین بیرون آوردن دندان پیدا کرده ایم همینطور در موقع دریل کردن استخوان هم میتوان قضاوت کرد که استخوان از چه نوعی است.

تیپ یک استخوان (Type 1)

این استخوان بسیار متراکم بوده طوری که پیچش ایمپلنت درون آن به سختی انجام  میشود یس بنا بر  این سایز حفره ایجاد  شده باید نزدیک  به  سایز ایمپلنت باشد تا تنش بیش از حد بین فیکسچر ایمپلنت و استخوان وجود نداشته باشد فشار بیش تر از 60 نیوتن میتواند منجر به عدم خون رسانی شود و در نتیجه ایمپلنت جوش نخورد .بعلاوه اصطکاک بیش از حد فیکسچر با استخوان میتواند موجب ساییده گی فیکسچر ایمپلن  بشود و در نتیجه اتصال مطلوبی بین  فیکسچر و استخوان ایجاد نمی گردد .

تیپ دو استخوان (Type 2) برای ایمپلنت دندان

این نوع استخوان هم از تراکم بالایی بر خوردار است و حفره بایستی به اندازه ایمپلنت ایجاد شود با این تفاوت که دریل آخر فقط در ناحیه کرست استخوان (قسمت فوقانی)  وارد میشود تا ایمپلنت گیر اولیه مناسبی داشته باشد.

تیپ سه استخوان (Type 3)

این نوع استخوان تراکم کمتری دارد و برای این نوع استخوان باید آخرین دریل حذف شود تا اینکه پیچش ایمپلنت باعث افزایش تراکم استخوان شود و گیر مناسبی ایجاد شود . بعضی وقت ها استخوان کرست مقاومی دارد ولی داخلی استخوان ضعیف است  در این مواقع لازم است دو دریل آخر حذف شوند یا فقط در ناحیه کرست دریل استفاده شود بنابر این بررسی اولیه استخوان بسیار امر حیاتی جهت موفقیت همان ایمپلنت محسوب می شود.

تیپ چهار استخوان (Type 4) برای ایمپلنت دندان

این کم تراکم ترین نوع استخوان  است که ازدریل فقط برای ایجاد یک روزنه جهت ورود فیکسچر استفاده میشود و بقیه حفره توسط استوتوم یا خود ایمپلنت ایجاد میشود تا استخوان به اندازه کافی متراکم شود شاید در برخی موارد لازم باشد از پودر استخوان هم استفاده کرد.

 تیپ پنج استخوان (Type 5)

این استخوانی است که هنوز کاملا شکل نگرفته وفقط زمانی میتوان در آن ایمپلنت کرد که استخوان پر تراکمی در انتهای استخوان تازه شکل گرفته  وجود داشته باشد که بتوان فیکسچر را به آن متصل کرد. و در کل انجام جراحی و کاشت ایمپلنت در این ناحیه توصیه نمی شود.

مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

جراحی کاشت ایمپلنت امروزه پیچیدگی‌ها و سختی‌های سابق را ندارد. به همین دلیل نیز به صورت سرپایی انجام می‌شود و دوره‌ترمیم بسیار کوتاهی نیز دارد. پروسه کاشت ایمپلنت در استخوان مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برداشتن دندان شکسته و یا پوسیده
  • در صورت لزوم آماده سازی استخوان فک (پیوند استخوان)
  • جایگذاری پایه یا فیکسچر ایمپلنت
مراحل ایمپلنت دندان
  • رشد و ترمیم استخوان و جفت شدن با فیکسچر
  • جایگذاری تاج ایمپلنت یا هیلینگ ( قطعه اتصالی)
  • جایگذاری پروتز دندانی بر روی تاج

اگر ایمپلنت به روش قدیمی انجام شود (در برخی موارد که نیاز به پیوند استخوان باشد، ضروری است) ممکن است انجام این مراحل چند ماه به طول انجام شود. بیشتر این تایم نیز برای ترمیم دوباره استخوان و جاگیری پایه ایمپلنت در فک صرف می‌شود. اما امروزه با وجود ایمپلنت فوری (immediate implant)، برداشتن دندان از بین رفته و جایگذاری ایمپلنت در یک روز نیز قابل انجام است. به شرط اینکه شرایط بیمار نرمال بوده و تراکم استخوان نیز کافی باشد.

بررسی 10 نکته مهم قبل از کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (Dental implant) در طی دهه‌ی گذشته پیشرفت زیادی داشته است. امروزه کاشت ایمپلنت دندان بسیار ساده تر و سریع‌تر شده است. اما قبل از انجام آن چند نکته وجود دارد که خوب است بدانید.

1- انتخاب دندانپزشک

خوب است که نمونه کارهای ایمپلنت دندانپزشک را ببینید و در مورد نحوه انجام ایمپلنت، قیمت، مراقبت‌های بعد از ایمپلنت، خدمات بعد از کاشت دندان سوال بپرسد. دندانپزشک باید با حوصله به سوال‌های شما پاسخ دهد و احساس کنید که برایتان زمان می‌گذارد.

2- اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت هیچ وقت جای دندان اصلی را نمی‌گیرد! و نباید احساس کنید که با هر قیمتی که ایمپلنت کنید، دیگر راحت شده‌اید. جنس ایمپلنت دندان هرچقدر بهتر باشد، قیمت بیشتری هم دارد. اگر برایتان قیمت ایمپلنت دندان بسیار مهم است، از چند دندانپزشک مختلف جنس و قیمت هر واحد ایمپلنت را بپرسید.

3- دانستن مدت زمان ایمپلنت دندان

مدت زمان انجام ایمپلنت دندان نسبتا کم است و اکثر افراد می‌توانند در طی یک روز آنرا انجام می دهند. این مدت زمان کم به این دلیل است که فقط کمی زنجیر به دندان‌های شما اضافه می‌شود و هیچکدام از دندان‌های شما جابجا نمی‌شوند. هنگامی که ایمپلنت دندان انجام می‌شود، شما بصورت طبیعی شروع به پوشاندن ایمپلنت با فسفات کلسیم می‌کند و این ماده‌ی سازنده‌ی استخوان‌ها و دندان‌های شماست. و در مدت زمان حدود چهار ماه به اندازه‌ی کافی به فک شما چسبانده می‌شود. سرعت این فرآیند می‌تواند با توجه به سرعت رشد استخوان‌های شما افزایش پیدا کند.

معمولا بعد از قرار دادن پیچ ایمپلنت با توجه به شرایط بین 2 تا 4 ماه (و در برخی شرایط تا 6 ماه) باید صبر کرد. سپس استخوان اطراف ایمپلنت کاملا شکل بگیرد. با این حال در برخی شرایط امکان دارد که در صورت مناسب بودن استخوان فک روکش موقت یا دائم را روی آن قرار داد.

4- مراحل کاشت ایمپلنت دندان درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند

قرار دادن ایمپلنت در علم دندان‌پزشکی جراحی محسوب می‌شود که باید در محیطی استریل انجام شود. در مقایسه با سایر جراحی‌های محیط دهان، میزان درد و ناراحتی جراحی ایمپلنت بسیار کمتر است. با رعایت دستورات دندان‌پزشک اغلب بدون ناراحتی تمام می‌شود.

5- بعضی از بیماران نباید ایمپلنت دندان بگذارند

ایمپلنت موارد عدم تجویز محدودی دارد، بیماران مبتلا به دیابت کنترل‌نشده، بیماران تحت‌ رادیوتراپی به‌خصوص در ناحیه فک و صورت و بیمارانی که طولانی‌مدت تحت‌درمان بیس‌فسفونات بوده‌اند، نباید ایمپلنت بگذارند. تجویز کردن یا نکردن ایمپلنت به تشخیص دندان‌پزشک بستگی دارد.

6- ایمپلنت در چند مرحله انجام می‌شود!

درمان ایمپلنت را می‌توان به چهار مرحله برنامه‌ریزی درمان، جای‌گذاری ایمپلنت، جای‌گذاری روکش و نگهداری و مراقبت‌های بهداشتی، تقسیم کرد.

7- قبل از انجام ایمپلنت درباره تاریخچه پزشکی خود، با دندانپزشک صحبت کنید

توجه داشته باشید که برخی مشکلات پزشکی کنترل نشده ممکن است شانس درمانی ایمپلنت‌های دندانی را کاهش دهند. بنابراین قبل از شروع درمان باید تاریخچه پزشکی خود را با جراح خود به طور کامل در میان بگذارید. نتیجه درمان، رابطه مستقیم با وضعیت فیزیکی هر متقاضی دارد. ممکن است نتیجه متفاوتی برای دو شخص متقاضی داشته باشد. تنها دندانپزشک متخصص می‌تواند بهترین برنامه درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

8- قبل و بعد از ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت الزامی است!

مهمترین نقش افراد در صورت انجام ایمپلنت، رعایت بهداشت است که در نتیجه کار بسیار موثر است. بهداشت دهان و دندان در دوره کار گذاری ایمپلنت بسیارمهم می‌باشد. مراقبت صحیح و توصیه‌های دندانپزشک بعد از درمان دررابطه با نحوه استفاده از مسواک و نخ دندان در ناحیه ایمپلنت می‌توانند رضایت افراد را به صورت مادام العمر فراهم نماید.

شاید این مطلب جذاب باشد
درباره‌ی بوی بد دهان بیشتر بدانید

9- حتماً قبل از تصمیم نهایی، با دندانپزشک خود مشورت کنید

در صورت نیازبه انجام ایمپلنت دندانی حتما از دندانپزشک خود بخواهید که مزایا و اثرات آن را بطور کامل برایتان توضیح دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید که ایمپلنت، درمانی راه‌حل مناسبی برای جایگزینی دندان از دست رفته شما است یا خیر.

10- مراحل و مدت زمان کاشت ایمپلنت دندان

از زمانیکه تصمیم به کاشت ایمپلنت دندان بگیرید و به دندانپزشک مراجعه کنید، در 3 مرحله کاشت ایمپلنت انجام خواهد. البته در بعضی مواقع ممکن است برای انجام ایمپلنت نباز باشد که 3 الی  4 جلسه به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • مراجعه به دندانپزشک جهت معاینه پیش از جراحی؛
  • جراحی و کاشت ایمپلنت؛
  • قرار دادن پروتز.

لازم به ذکر است که مرحله آخر از مراحل ایمپلنت دندان، قرار دادن پروتز و سرتاج می‌باشد. وقتی قطعه ایمپلنت در استخوان قرار داده شد، بسته به فرد باید 3 تا 5 ماه تاخیر زمانی رعایت شود و بعد از آن پروتز و سر تاج روی قطعه قرار خواهد گرفت.

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟

ایمپلنت دندان گاهی اوقات نیاز به مراقبت بعد از عمل دارد و گاهی اوقات هم نیاز به مراقبت بعد از عمل ندارد. در حین ایمپلنت کردن دندان، به بیمار بیهوشی موضعی تزریق می‌شود تا بیمار در هنگام ایمپلنت دندان احساس درد یا احساس بدی نکند.

پس از ایمپلنت دندان، بسیاری از بیماران نیاز به تجویز داروی ضد درد برای کنترل درد پس از جراحی دهان ندارند، زیرا درد بسیار کمی دارد یا اصلا درد ندارد. در مواردی نادر، بیمار ممکن است حساسیت‌های مرتبط با درد داشته باشد، اما این حساسیت طی یکی دو روز از بین می‌رود.

  • معمولاً دو ماه پس از کاشت ایمپلنت دندان جهت قالب‌گیری روکش اصلی وقت گذاشته می‌شود که حدود سه جلسه به طول می‌انجامد.
  • سه ماه پس از تحویل روکش، جهت مراقبت ایمپلنت به‌منظور عدم گیر غذایی و همچنین عدم اعمال فشارهای نابجا روی ایمپلنت دندان به کلینیک مراجعه فرمایید.
  • مراجعات بعدی هر 6 ماه یا هر یک سال (همانند چکاپ سالیانه دندان‌های طبیعی)می‌باشد.

عوامل مؤثر بر قیمت ایمپلنت دندان چیست؟

عوامل گوناگونی بر قیمت ایمپلنت دندان اثر می گذارند که عبارت‌اند از:

  • متخصص یا دندان‌پزشک عمومی، فردی که این کار را برای بیمار انجام می دهد معمولاً روی قیمت ایمپلنت دندان اثر می گذارد.
  • تبحر و تجربه کاری متخصص که کاشت دندان را برای رجوع کننده انجام می دهد.
  • ابزارها و ادواتی که در مراکز درمانی وجود داشته و جهت این عمل بکار برده می شوند.
  • میزان استریلیزاسیون بودن محوطه درمانی. چرا که جهت ایجاد محیطی کاملاً استریل و ضد عفونی شده که عوارض درمان را پایین آورد به مواد مصرفی خاص و گران نیازمند است.
  • نوع ایمپلنتی که برای بیمار بکار برده می شود می تواند روی قیمت ایمپلنت دندان اثر بگذارد. هر چقدر برند مشهور، محبوب و قدیمی تر باشد نتیجه درمان با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.
  • لابراتوار تخصصی یا عمومی یا تازه کار بودن آن در نرخ روکش ایمپلنت تأثیر بسزایی دارد.
  • استفاده از شیوه ایمپلنت دندان بدون جراحی
  • نوع و سطح کیفی مواد استفاده شده و ابزارهایی که جهت تولید روکش بکار برده شده در بهای تمام شده این نوع روکش تأثیر بسزایی دارد.
  • در پایان و مهمتر از همه خدمات و پشتیبانی بعد از معالجه بسیار حائز اهمیت است.
ایمپلنت دندان

در این صورت با ملاحظه به دخیل بودن این چند عامل که جهت مشخص نمودن قیمت ایمپلنت دندان برشمردیم می توان پنداشت که به چه دلیل نرخ این نوع کاشت در کلینیک های متنوع و زمان های متنوع این همه متفاوت است.

ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟

کاشت ایمپلنت های دندانی برای بیماران دیابتی باید با احتیاط انجام گیرد. البته به طور معمول کاشت ایمپلنت بیماران دیابتی در صورتی که بیماری دیابت آنها کنترل شده باشد؛ مشکلی ایجاد نمی کند و درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در این بیماران با افراد سالم یکسان است. طبق نظریه سازمان غذا و دارو، کاشت ایمپلنت‌های دندانی برای بیماران دیابتی منعی ندارد اما در صورتی که به دیابت مبتلا هستید؛ خطر شکست ایمپلنت  دندان در مقایسه با افراد سالم برای شما افزایش می یابد بنابراین اگر به دیابت کنترل نشده مبتلا هستید بهتر است کاشت ایمپلنت را تا زمانی که دیابت شما تحت کنترل در بیاید به تعویق بیندازید.

آمارها نشان می‌دهد نرخ شکست روش کاشت ایمپلنت در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده بسیار بالاست. علت اصلی پس زدن ایمپلنت در بیماران دیابتی نوع ۱ و نوع ۲ طولانی شدن دوره بهبود زخم پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت است. بیماران دیابتی بیشتر در معرض عفونت قرار دارند و چون عفونت لثه ها یکی از عوارض بیماری دیابت است؛ خطر شکست کاشت ایمپلنت نیز افزایش می یابد.

اما با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات جدید در زمینه روش های عمل جراحی ایمپلنت های دندانی در حال حاضر بیماران دیابتی می توانند با موفقیت، عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهند. طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته عمل جراحی کاشت ایمپلنت در ۸۰ درصد از بیمارانی که به دیابت کنترل شده مبتلا بودند؛ موفقیت آمیز بوده است. بیماران دیابتی می توانند اقدام به کاشت ایمپلنت برای کل دندان‌های فک خود نیز بنماید اما بهتر است پیش از شروع فرایند؛ حتماً با پزشک متخصص مشورت کنند و عوامل شکست و موفقیت ایمپلنت های دندانی را بررسی نمایند.

کاشت ایمپلنت دندانی All on 4 برای بیماران دیابتی

ایمپلنت All on 4 یکی از روش های متداول برای کاشت ایمپلنت در قوس کامل فک بالا و پایین است که فقط از چهار پایه ایمپلنت برای حمایت از پروتز دندان مصنوعی بدون نیاز به پیوند استخوان استفاده می کند. درصورتی که بیمار دیابتی بخواهد از روش ایمپلنت All on 4 استفاده کند؛ چون نیازی به پیوند استخوان در این روش نیست و کمترین آسیب به استخوان فک وارد می شود می تواند گزینه ایده‌آلی محسوب شود.

کاشت مینی ایمپلنت برای بیماران دیابتی

در صورتی که یک دندان خود را از دست داده باشید؛ بهترین روش برای جایگزین کردن آن مینی ایمپلنت دندان است. اما معمولاً ایمپلنت بیماران دیابتی به این روش توصیه نمی شود چون احتمال بروز عفونت پس از کاشت مینی ایمپلنت های دندانی در لثه بیشتر از ایمپلنت های استاندارد است.

کاشت ایمپلنت استاندارد برای بیماران مبتلا به دیابت چگونه است؟

کاشت ایمپلنت استاندارد برای یک یا چند دندان از دست رفته با تکنیک هایی مانند بریج بر پایه ایمپلنت می تواند راه حل مناسبی برای دندان هایی که در اثر پوسیدگی یا حوادث دیگر از بین رفته اند؛ باشد. بهتر است بیماران مبتلا به دیابت از ایمپلنت‌های دندانی استاندارد برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ی خود استفاده کنند.

ایمپلنت دندان یک روزه

ایمپلنت دندان یک روزه روشی است که در آن بیمار کل فرآیند کشیدن دندان و کاشت پایه ایمپلنت را در یک روز انجام می دهد. ایمپلنت بیماران دیابتی به این روش مناسب نیست چون مدت زمان بهبود و ریکاوری در بیماران مبتلا به دیابت بسیار طولانی است و بهتر است مراحل درمان در طولانی مدت انجام بگیرد. در صورتی که بیمار، مبتلا به دیابت باشد؛ جراح معمولاً پس از کشیدن دندان توصیه می‌کند که یک دوره شش ماهه برای بهبود لثه و استخوان فک در نظر گرفته شود و سپس کاشت دندان به روش ایمپلنت استاندارد استفاده شود.

آیا ایمپلنت بیماران دیابتی خطرناک است؟

پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت بیماران دیابتی خطرناک است؟ کمی مشکل به نظر می رسد. دیابت در هر صورت روی سلامت دهان و دندان تاثیر گذار است و بیماران دیابتی کاندید ایده آلی برای کاشت ایمپلنت نیستند. در حقیقت بسیاری از آن ها فرآیند بهبود و ریکاوری پایه ایمپلنت را به طور کامل طی نمی‌کنند. بیماران دیابتی در شرایطی هستند که بدن آنها نمی تواند به هورمون انسولین پاسخ بدهد و یا آن را تولید کند. انسولین هورمونی است که قند را حذف میکند و انرژی تولید می نماید. زمانیکه این روند با مشکل مواجه شود؛ هضم کربوهیدرات در بدن با مشکل مواجه خواهد شد به علاوه جریان خون و اوره نیز دچار اختلال شده و میزان گلوکز یا قند خون بالا می رود.

متاسفانه دیابت فقط یک قسمت از بدن را دچار اختلال نمی کند بلکه می تواند کل جسم بیمار را تحت تاثیر خود قرار دهد. زمانی که میزان گلوکز در جریان خون بالا رود؛ مشکلات گردش خون و بسیار زیادی برای بیمار ایجاد می‌شود. در طول زمان بدن شروع به دفع قند در در سایر مایعات خارج شده از بدن می کند و مشکلات بعدی پدید می آید.

مینی ایمپلنت دندان

این مشکلات روی استخوان فک و لثه ها و اطراف دندان ها که پلاک یا جرم در آنها جمع شده است؛ بروز کرده و موجب گسترش و رشد باکتری ها خواهد شد. علت بیماریهای لثه می ‌تواند به سرعت در اثر دیابت تجدید شود. بیماران دیابتی نمی توانند به راحتی مشکلات دهان و دندان خود را درمان کنند. به همین علت ایمپلنت بیماران دیابتی کمی خطرناک است.

شاید این مطلب جذاب باشد
اوردنچر دندان چیست و برای چه کسی مناسب است؟ +  بررسی قیمت اوردنچر دندان

چه مشکلاتی برای ایمپلنت بیماران دیابتی به وجود خواهد آمد؟

بیماران دیابتی که دیابت کنترل نشده دارند؛ پس از کاشت ایمپلنت دچار مشکلاتی خواهند شد. چون ایمپلنت ها مستقیماً داخل استخوان فک کاشته شده و به علت بهبود نیافتن زخم در مدتی طولانی احتمال بروز عفونت بسیار افزایش خواهد یافت. به همین علت بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده کاندید مناسبی برای ایمپلنتولوژی نیستند.

فرآیند اسئواینتگریشن در بیماران دیابتی با مشکل مواجه خواهد شد و به عبارت دیگر ایمپلنت‌های دندانی معمولاً راه حل مناسبی برای بیماران دیابتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند؛ نمی باشد. البته برای بیماران دیابتی تحت کنترل همچنان امید کاشت ایمپلنت موفق وجود دارد.

ایمپلنت بیماران دیابتی باید با مشورت جراحان دهان و دندان انجام گیرد. خوشبختانه مطالعات اخیر نشان می دهد اکثر بیماران دیابتی که ایمپلنت کاشته اند با مشکل چندانی مواجه نشده اند. در صورتی که پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت با جراح خود مشورت کنید و شرایط دیابت شما تحت کنترل باشد می توانید بهترین نتیجه را از کاشت ایمپلنت بگیرید. از لحاظ جراحان فک و دهان شرایط دیابت در بیماران به دو نوع کنترل شده و کنترل نشده تقسیم می شود. 

اگر به دیابت مبتلا هستید و میخواهید عمل جراحی کاشت ایمپلنت انجام دهید بهتر است با یک جراح فک و دهان با تجربه مشورت کنید. جراحانی که تجربه و تبحر کافی در کاشت ایمپلنت داشته باشند؛ توصیه های مناسبی پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت به شما خواهند کرد. در جلسه مشاوره، جراحان به شما کمک می کنند که تصمیم بگیرید آیا کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید یا خیر. اگر دچار بیماری دیابت هستید و می‌خواهید کاشت ایمپلنت دندان انجام دهید بهتر است با متخصصین و جراحان کلینیک دندانپزشکی تماس گرفته و یک جلسه مشاوره رایگان تنظیم کنید.

دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی چیست؟

اصلی‌ترین دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی عفونت لثه است. بیماری لثه یکی از دشمنان خاموشی است که در افراد دیابتی پس از کاشت ایمپلنت خودش را نشان میدهد. احتمال بروز بیماری های لثه در بیماران دیابتی پس از کاشت ایمپلنت در مراحل اولیه بسیار بالا است. پیشرفت بیماری های لثه پس از ایمپلنت در بیماران دیابتی می تواند موجب تحلیل استخوان فک و در نتیجه لق شدن پایه ایمپلنت شود.

بیماران دیابتی تا زمانی که علائم بیماری لثه داشته باشند نمی توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند. چون بیماری های لثه همراه با دیابت می تواند توسعه عفونت پس از عمل جراحی را را افزایش دهد.

دیابت یک سندروم پیچیده است که می تواند مشکلات بسیاری برای دهان و دندان بیمار ایجاد کند. وجود تورم و التهاب لثه، عفونت، بیماری پریودنتال و بسیاری مشکلات دیگر در بیماران دیابتی بسیار زیاد است. عفونت لثه از مشکلاتی است که در بیماران دیابتی بسیار متداول است. بهبود زخم در بیماران دیابتی پس از عمل جراحی بسیار کند انجام می گیرد و بافتها به خوبی جوش نمی خورند.

بیماران دیابتی و انجام ایمپلنت:

بررسی های فیزیکی بالا همانطور که گفته شد صرفا برای قرارگیری ایمپلنت در دهان هستند. زیرا در صورت مناسب نبودن شرایط کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می گردد و آسیب های مختلفی را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از بررسی هایی که دندانپزشکان برای کاشت ایمپلنت در افراد انجام می دهند بررسی وضعیت جسمانی فرد است. میزان فشار خون، قند خون، بررسی های مختلف در بیماران قلبی و … از اقداماتی است که در افراد قبل از انجام ایمپلنت باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در افراد مبتلا به دیابت قبل از انجام هر گونه جراحی و درمانی باید مواردی مورد بررسی قرار می گیرد. کاشت ایمپلنت نیز یک نوع جراحی محسوب می شود و در بیماران دیابتی باید مواردی مورد ارزیابی قرار بگیرد. برخی از افراد مبتلا بر این باور هستند که کاشت ایمپلنت برای آنها نا موفق خواهد بود. این باور همچنین برای سایر خدمات دندانپزشکی وجود دارد. به این عزیزان باید گفت، اگر درمان های آنها کنترل شده و بر اساس اصول پزشکی انجام شود هیچ خطری سلامتی آنها را تهدید نخواهد کرد و می توانند مانند سایر افراد از خدمات دندانپزشکی استفاده نمایند.

وقتی میزان قند خون یک فرد، به صورت دائمی در محدوده طبیعی نباشد، یعنی بیماری دیابت دارد و قند خون باید به صورت مداوم و مکرر تحت کنترل باشد. در این افراد معمولا ترمیم زخم به کندی صورت می گیرد و اغلب دچار التهاب و عفونت زخم می شوند. البته این در صورتی است که مراقبت های لازم از فرد بیمار انجام نشود.

همین امر سبب می شود در برخی از افراد کاشت ایمپلنت همراه با موفقیت نباشد و پس از چندی فرد پروتز خود را از دست بدهد. به همین دلیل باید قبل از کاشت ایمپلنت میزان قند خون فرد دیابتی کنتل شود. متاسفانه درصد زیادی از مردم مبتلا به دیابت هستند اما از بیماری خود خبر ندارند و آن را کنترل نمی کنندف در حقیقت باید گفت شکست کاشت ایمپلنت در این افراد همیشه به وجود می آید. در صورتی که اگر دیابت کنترل شده باشد، کاشت ایمپلنت با موفقیت همراه خواهد بود.

به همین دلیل اغلب دندانپزشکان به افراد توصیه می کنند قبل از شروع ایمپلنت میزان قند خون خود را بررسی نمایند. البته این کار به همه توصیه نمی شود، افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را دارند باید همیشه میزان قند خون خود را بررسی نمایند. در افراد مبتلا به دیابت میزان قند خون در همه مراحل درمان بررسی می شود.

همانطور که می دانید ریشه یا پایه ایمپلنت با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد برای بسط استخوان با پایه یا پیوند آن با ریشه مصنوعی معمولا به مدت زمانی حدودا بین 3 تا 5 ماه نیاز است. موفقیت یا شکست درمان در این بازه زمانی مشخص می شود. در افراد دیابتی در این بازه زمانی میزان قند خون مدام باید کنترل گردد و باید در محدوده طبیعی باشد. در صورتی که دیابت در این بازه زمانی کنترل نشود، امکان شکست درمان وجود دارد و علاوه بر عدم پیوند استخوان ممکن است فرد دچار عفونت و التهاب لثه شود.

بهترین مارک برای کاشت ایمپلنت دندان کدام است؟

بهتر است قبل از توجه به مارک ایمپلنت، حاذق بودن پزشک مورد اعتماد در اولویت قرار گیرد. ظرافت در کار جراحی ایمپلنت خیلی مهم است. روکش ایمپلنت باید طوری طراحی گردد که در کنار آن غذا گیر نکند. چند سال بعد شاهد پوسیدگی دندان مجاور ایمپلنت نباشیم.

اگر جراحی ایمپلنت و قالب‌گیری روکش آن توسط فقط یک پزشک انجام گیرد و تجربه این پزشک بخصوص در بخش جراحی بالا باشد، کافی است که به او اعتماد کنیم. حال برند ایمپلنت اولویت دوم می‌باشد که از دیدگاه مردم برمبنای کشور سازنده طبقه‌بندی می‌شوند ولی از دیدگاه پزشکان بر مبنای تکنولوژی ساخت سطح ایمپلنت و شکل ایمپلنت و اورجینال بودن آن تقسیم‌بندی می‌شوند.

سخن پایانی

در این نوشتار درباره ایمپلنت دندان سخن گفتیم. جایگزین‌هایی مناسب برای دندان‌های از دست رفته شما که طول عر و استحکام بالایی دارند. باید گفت که هر چند چیزی حدود 4 تا 9 ماه برای این درمان نیاز است اما کاملا ارزشش را دارد. این روش  ایمپلنت نیازمند معاینات دوره ای توسط دندانپزشک است. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا برای بیماران دیابتی کنترل نشده امکان درمان ایمپلنت وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، در بیمارانی که دیابت کنترل نشده دارند، پس از کاشت ایمپلنت دچار مشکلات زیادی اعم از عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت به فک، عدم بهبود یافتن زخم لثه، افزایش بیش از اندازه قند خون، ایجاد التهاب در اطراف ایمپلنت و غیره می‌شوند. همچنین دوره بهبود و ریکاوری در این نوع بیماران بسیار طولانی‌تر خواهد بود. درنتیجه بهتر است بیماران ابتدا دیابت خود را کنترل کرده و سپس اقدام به انجام ایمپلنت نمایند.

دندانپزشک معالج چه کارهایی لازم انجام دهد تا سلامت بیمار تضمین شود؟

اولین و اصلی‌ترین اقدام، کنترل قند خون در حین انجام ایمپلنت و قبل و بعد از آن است. همچنین افراد بیمار باید از دهان‌شویه کلر هگزیدین استفاده کنند تا میکروب‌های موجود در حفره دهان در قبل و بعد از جراحی از بین رفته و ریسک آلودگی میکروبی کاهش یابد. فاصله بین ویزیت‌های دندانپزشکی در بیماران دیابتی که کاشت ایمپلنت انجام داده‌اند، باید کوتاه‌تر باشد تا دندانپزشک به طور مرتب، درمان انجام شده و روند بهبود را بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا